Thursday 22 December 2011

Pergorbanan


Datuk Alif  = betul kau menyintai anak aku?
Rol               = betul datuk saya amat menyintai anak datuk. 
Datuk  Alif  = kalau kau betul-betul sayang akan anak saya. kau mesti lupakan dia. kau
                        tahukan tentang status engkau dan dia? dia anak kepada seorang datuk

                        dan kau hanya anak seorang penjual kuih.
Rol               = (tundukkan muka) hurm.
Datuk Alif     = aku hendak kahwinkan dia dengan anak seorang tan sri tapi di sebabkan kau dia menolak
                        pinangan tan sri itu. betapa malu aku di buatnya tahu. jadi aku hendak kau buat sesuatu
                        agar dia menerima pinangan anak tan sri itu. faham! jika kau betul-betul sayangkan dia
                        buat apa yang aku suruh.
Arol             = baik datuk. saya akan lakukan semua ini demi kebaikan anak datuk. saya berjanji kepada
                       datuk.
Datuk Alif    = bagus. nah ini dia cek bernilai RM100,000. lepas ini jangan kau jumpa lagi dengan anak
                      aku lagi.
Arol             = saya menyintai anak datuk dan apa yang saya akan lakukan bukan kerana duit
                       tapi kerana saya amat meyayanginya. harap datuk faham. saya mintak diri dulu.


3 hari kemudian Arol berjumpa dengan kekasihnya iaitu kyla,kyla ialah anak datuk Alif. di sebuah tempat di atas bukit,

Kyla = kenapa arol nak jumpa kyla? rindu kew? ?hehee
Arol  = Sebenarnya,arol nak kita berpisah. (meluahkan dengan hati yang tak rela)
Kyla = kenapa arol? kenapa? kyla buat salah ke? sampai arol kehendakkan begini?
Arol = yup! kyla hanya menyusahkan hidup arol,merimaskan arol dan menyemakkan kepala arol!
Kyla = (menangis) ok fine! kita berpisah. tak sangka kyla,arol yang kyla kenal boleh buat kyla macam ni.
            terima kasih arol. terima kasih arol. bye (menangis teresak-esak)
Arol = bye! "seandainya kau tahu,apa yang aku lakukan ini kerana terpaksa dan demi kebaikan kau,
           ku harapkan kau bahagia bersama orang yang menjadi pilihan orang tua mu. aku. . . .aku amat
           menyintai dan amat menyayangi mu sepenuh hatiku. selamat tinggal kasih, selamat tinggal"
           (bisik hati arol sambil mengalirkan airmata).

 2minggu kemudian, Kyla melangsungkan perkahwinannya dengan Fairuz anak Tan sri Mahmud. Perkahwinan berlangsung dengan gilang gemilang. Arol pun melihat perkahwinan Kyla tetapi dia melihat dari jarak jauh kerna dia tidak mahu menganggu acara itu berlangsung. Arol tersenyum melihat orang yang dia kasihi berkahwin dengan orang lain. disebalik senyum Arol menyimpan perasaan yang sedih yang teramat sangat tetapi apa yang boleh dia lakukan untuk menunjukkan cintanya kepada Kyla hanyalah menyerahkan kepada orang yang mampu membuatkan dia lebih bahagia dan hidup lebih senang. . . . . . .. . . . . . . . .








                       

No comments:

Post a Comment