Saturday 28 January 2012

Seribu sesalan bahagian 2

Hampir setahun Arif pergi tetapi Amy masih tidak menerima hakikat bahawa Arif sudah tiada sehinggakan dia mengurungkan dirinya di dalam bilik dan tidak ingin berjumpa dengan sesiapa pun. Pada suatu hari,kawan baiknya iaitu Suzana datang melawat tetapi setelah dipujuk oleh Suzana,akhirnya Amy membenarkan Suzana melawatnya,

Suzana = Amy,kau masih tak terima kenyataan lagi?
Amy    = hurm . .(bermuram saja)
Suzana = sudahlah tu Amy,hampir setahun Arif tinggalkan kita. Dia pasti tak tenang melihat keadaan kau begini.
Amy    = entahlah Suzana. hurm (bermuram saja)
Suzana = aku tahu kau rindukan Arif. Aku dan kawan-kawan pun rindukan dia tapi kita harus teruskan
               hidup kita.
Amy    = hurm . . (mulai mengalirkan air mata)
Suzana = sudahlah Amy,kau harus teruskan hidup. yang pergi biarlah pergi dan kita yang hidup ni harus
               harus teruskan hidup.
Amy     = hidup aku dah tak bermakna lagi,aku tak boleh teruskan hidup tanpa Arif di sisi aku. Arif dah janji
               yang dia tak akan tinggalkan aku. Dia dah janji Suzana,dia dah janji! (mulai menangis)
Suzana = sudahlah Amy. (menangis sambil memeluk Amy)
Amy     = kenapa dia meluahkan cintanya ketika dia ingin pergi Suzana! kenapa! (menangis teresak-esak)
Suzana  = dia nak kau tahu yang selama ini dia cintakan kau.
Amy     = dah tak ada gunanya lagi Suzana,tak ada gunanya! (menangis)
Suzana = menangislah Amy,menangislah. luahkan apa yang kau pendam selama ini.(sambil memeluk amy)

Sebulan kemudian Amy sudah beransur pulih dan mulai menerima kenyataan. Ketika dia sedang duduk berehat di taman permainan,

Haikal = hye. seorang saja atau berdua?
Amy   = ada orang lain selain saya?
Haikal = hehe, kalau macam tu boleh saya duduk sebelah?
Amy   = boleh,silakanlah.
Haikal = baru pindah sini ke? tak pernah nampak pun?
Amy    = eh,dah lamalah, cuma sibuk dengan kerja. hari ni baru dapat berehat.
Haikal = owh ye. saya Haikal. Anda?
Amy    = Saya Amy.
Haikal  = owh.

semenjak itu mereka berdua semakin rapat dan sering berjumpa di taman permainan itu. pada suatu hari,ketika Amy baru sahaja membeli perkakas dapur di sebuah pasar raya,dia ternampak sepasang kekasih sedang bertengkar di depan butik perkahwinan dan pabila dia menghampiri pasangan itu. Dia dapati bahawa  teman lelaki wanita itu adalah Haikal lalu Amy bersembunyi di sebalik kaki lima lalu mendengar perbualan pasangan itu,

Ema    = U ni betul-betul nak kahwin dengan I atau tidak?
Haikal = kenapa U cakap macam ni? betullah I nak kahwin dengan U.
Ema    = habis tu? U macam nak tak na je bila pilih baju tadi.
Haikal = dah U pilih baju lama sangat sampai mengantuk i tahu.
Ema    = Arh! sudahlah.
Haikal = U ni kenapa? I tahu,I yang salah. Ok. I mintak maaf.
Ema    = huh! hurm
(tiba-tiba Ema berasa sakit di bahagian dada)
Haikal  = U ok tak ni?
Ema     = I ok. hurrmmm. (pengsan)
Haikal  = Ema!

Haikal menjadi tidak tentu arah dan Amy yang dari tadi bersembunyi keluar membantu Haikal dan Amy mengarahkan Haikal membawa Ema ke hospital. Selepas membuat pemeriksaan, didapati bahawa Ema menghidap penyakit jantung yang sudah amat serius dan perlu mendapatkan jantung yang baru secepat mungkin. Haikal terdiam sambil menangis lalu di tenangkan oleh Amy dan menyuruh Haikal melawat Ema.
Ketika Haikal sedang melawat Ema,ada satu perbincangan antara Amy dan doktor yang merawat Ema,

Amy            = Doktor,boleh saya bertanya?
Doktor Lisa = boleh sahaja. apa yang boleh saya bantu?
Amy            = kalau seseorang itu masih hidup lalu ia mendermakan jantungnya kepada yang amat
                      memerlukan,apakah risikonya?

Lalu doktor itu menceritakan sedikit sebanyak tentang penyakit jantung dan risiko yang akan di hadapi penderma kalau mendermakan jantungnya ketika masih hidup.

Amy               = doktor,kalau begitu saya ingin mendermakan jantung saya kepada Ema
Doktor Lisa    = arh!? kamu tahu akan akibatnyakan? ia boleh membawa maut kepada kamu.
Amy               = tak apalah doktor, saya tak ada siapa-siapa lagi di dalam dunia ini. izinkanlah saya.
Doktor  Lisa    = kalau begitu,kita membuat pemeriksaan untuk memastikan jantung kamu sesuai atau tidak.
Amy                = doktor boleh tunaikan satu lagi permintaan saya?
Doktor  Lisa    = apa dia?
Amy                = tolong rahsiakan apa yang saya buat ini dari semua orang. boleh?
Doktor Lisa     = boleh sahaja.

Selepas itu,pemeriksaan jantung antara Amy dan Ema dilakukan dan di dapati jantung mereka berdua sesuai. Seminggu kemudian,maka bermulalah operasi permindah jantung dilakukan,ketika di dalam bilik pemebedahan. Amy terlihat Arif sedang berdiri di sebelahnya sambil tersenyum lalu menghulurkan tangannya kepada Amy dan Amy meninggal dunia sebelum permebedahan dilakukan.

































1 comment: